Draagvlak transitie duurzame samenleving vraagt vertrouwen

Blogpost Djaja van den Berg:
Draagvlak transitie duurzame samenleving vraagt vertrouwen


11.01.2019

“Hoe zorgen we ervoor dat iedereen samenwerkt en het algemeen belang boven het individueel en economisch belang plaatst?”, vraagt Djaja van den Berg, strateeg en conceptontwikkelaar bij BBK/Door Vriendschap Sterker zich af in haar column voor duurzaamplus.

“Katowice toont gebrek aan lef met klimaatdoelen”, knalt de voorpagina van Trouw op maandag 17 december. De uitkomst van de klimaattop is op zijn best mager te noemen: er worden slechts kleine stapjes richting het Parijs-akkoord gezet. Dit maakt me verdrietig, want het roer moet volledig om als we de urgente klimaatuitdagingen het hoofd willen bieden. Het gekke is: iedereen – van politici, bedrijven, organisaties tot consumenten – weet dat we in plaats van kleine stapjes reuzenstappen moeten maken. Maar we weten niet hoe, en het lijkt hierbij vooral aan de wil te ontbreken. Wat mij daarom bezighoudt is: Hoe zorgen we ervoor dat iedereen samenwerkt en het algemeen belang boven het individueel en economisch belang plaatst?

“Iedereen – van politici, bedrijven, organisaties tot consumenten –
weet dat we in plaats van kleine stapjes reuzenstappen moeten maken”


Transitie naar duurzame samenleving
Het antwoord ligt in vertrouwen. Vertrouwen om samen te werken. Vertrouwen om je kwetsbaar op te stellen voor de acties van een ander, omdat je weet dat de ander doet wat hij zegt en zegt wat hij doet. En vertrouwen dat bedrijven doen wat goed is voor de wereld. Steeds meer bedrijven maken duurzame claims en delen hun ecologische en maatschappelijke doelstellingen. Maar deze claims moeten vervolgens wel in daadwerkelijke actie omgezet worden. Dit betekent dat om vertrouwen te winnen, de maatschappelijke en ecologische betekenis die je aan je bedrijf geeft overal terug te vinden moet zijn. Daarmee bedoel ik: in je product, interne en externe processen, gedrag, doelen en communicatie.

“Patagonia voert regelmatig campagne voor de planeet en
niet voor het kopen van hun artikelen”


Draagvlak: Voeg de daad bij het woord
Een van mijn favoriete voorbeelden van een bedrijf dat dit naleeft is Patagonia. Hun missie luidt als volgt: We’re in business to save our home planet. Begonnen als producent van outdoor sports gear in Amerika, groeiden ze in 40 jaar uit tot een succesvol, wereldwijd actief bedrijf. Waarom? Omdat ze trouw blijven aan hun kernwaarden en de daad bij het woord voegen. Dat zie je terug in hun bedrijfsprocessen, de manier waarop ze met hun personeel omgaan en campagnes voeren. Zo voeren ze regelmatig campagne voor de planeet en niet voor het kopen van hun artikelen. Hun artikelen zijn namelijk slechts een tool om de planeet te redden. Een mooi voorbeeld hiervan is hun campagne tijdens de laatste presidentsverkiezingen. Zij riepen iedereen op om te stemmen voor de planeet met de slogan: ‘Vote our planet’. Ook in Nederland zijn bedrijven die vanuit hun kernwaarden opereren. Zo kiest Fairphone in haar gehele bedrijfsvoering voor transparantie. Op deze manier communiceert het bedrijf open en eerlijk over zijn duurzame dilemma’s, maar is het ook transparant over zijn resultaten, processen en de oorsprong van de materialen die het voor zijn product gebruikt.

“Dat je weet dat de ander doet wat hij zegt en zegt wat hij doet!”


Vertrouwen
Om dit vertrouwen in een organisatie te realiseren en te behouden kan een model uitkomst bieden. Het holistische communicatiemodel Comms for Good stelt vertrouwen in processen, producten en personeel van een organisatie centraal. BBK Door Vriendschap Sterker en the Wholeworks – hebben dit model gezamenlijk ontwikkeld. Dit model gaat uit van de kracht van een organisatie: die van ons is communicatie. Wij zoeken bedrijven die een andere kracht hebben, die met ons het partnerschap aangaan om samen aan een betere wereld te werken.

©Djaja van den Berg, strateeg en conceptontwikkelaar 
BBK/Door Vriendschap Sterker